תיווך נדל"ן בישראל

מבוא 

 עד חקיקת חוק המתווך במקרקעין - 1996 (החוק), שלטה אי הוודאות בשוק התיווך במקרקעין. חוק זה, שנכנס לתוקף ב-1 באפריל 1997, הבהיר סוגיות רבות הנוגעות לפעילות תיווך מקרקעין, שחלקן יידונו בקצרה להלן. 

רישוי מתווך נדל"ן 

החוק קובע כי רק מי שברשותו רישיון מתאים זכאי לעבוד כמתווכים במקרקעין. מי שעבד כמתווכים לפני 1997, והם מתחת לגיל 60, מקבלים פטור להמשיך לעבוד ללא רישיון למשך שנתיים. למי שעבד כמתווך לפני שנת 1997, ומעלה מעל גיל 60, מקנה החוק אפשרות לפטור מדרישות הרישיון בנסיבות מיוחדות. 

כדי לקבל רישיון לעבוד כמתווך נדל"ן יש לעמוד בכל התנאים הבאים: 

1. אזרח ישראלי (או תושב חוץ עם אישור חוקי לעבוד בישראל) 

 2.מעל גיל 18 

3. לא פושט רגל 

4. לא הורשע בעבירה של קלון מוסרי בחמש השנים שקדמו להגשת הבקשה לרישיון. 

5. אם נידון למאסר, השלים את ריצוי העונש 3 שנים לפני הגשת הבקשה לרישיון. 

6.עבר בהצלחה את המבחן לקבלת רישיון מקרקעין. 

ניתן לראות מהאמור לעיל כי על מבקשי רישיון מקרקעין, בנוסף לכל שאר הדרישות, לעבור בחינה מקצועית. 

 סעיף 9 לחוק קובע כי מתווך מקרקעין לא יהיה זכאי לעמלת מתווך אלא אם חתם הלקוח בכתב יד על צו ביצוע עסקת מקרקעין. 

סעיף זה מייצג רפורמה של ממש, בכך שהוא מורה במפורש כי הסכם בעל פה לעריכת עסקת תיווך לא יזכה את המתווך בשכר טרחה. סעיף זה נועד לצמצם את ריבוי התיקים הכרוכים בחילוקי דעות בין המתווך ללקוח לגבי הזמנת פעילות המתווך בפועל, ואת תפקיד המתווכים בפועל כגורם היעיל להביא לשיתוף הצדדים בהסכם מחייב. . 

עמלת הברוקר 

החוק אינו קובע עמלת תיווך מינימלית או מקסימלית. הצדדים רשאים לקבוע תעריף מוסכם עבור שכר הטרחה. יש לציין כי התעריפים הבאים נהוגים כיום עבור עמלות תיווך: 

2% + מע"מ למכירה/רכישה של נכס מקרקעין. 

שווה ערך לדמי השכירות החודשיים + מע"מ עבור שכירות שנתית של בית מגורים. 

מתווך מורשה (בעל רישיון), קיבל הזמנה חתומה על ידי לקוח, והוא הגורם שהביא להשתתפותו של אותו לקוח בהסכם מחייב, זכאי לדמי תיווך. 

חובת האמינות והזהירות של המתווכים 

החוק אינו מסתפק רק לחייב את המתווך לפעול באמינות ובהגינות ולמסור ללקוח את כל המידע הרלוונטי על הנכס הכרוך בעסקה. כמו כן היא מחייבת את המתווך לפעול באופן שיקבל מידע על הנכס הכרוך בעסקה; כלומר, המתווך אינו רק אמצעי להעברת מידע, אלא גם מחויב להשיג מידע רלוונטי לעסקה באופן אקטיבי. 

איסור על פעילות משפטית 

 החוק אוסר על המתווך להכין או אפילו לסייע בהכנת מסמכים מהסוג המשפטי (למשל: מזכר הבנות או הסכם מכר). כמו כן, המתווך אינו יכול לייצג לקוח במשא ומתן המוביל לעריכת הסכם כזה. 

עונש על הפרות ברוקר: בנוסף לסנקציה של פסילה מדמי תיווך בהיעדר עמידה בהוראות החוק, מתווך אשר אינו מקיים חובה הנדרשת בחוק צפוי לסנקציות פליליות של שנת מאסר וקנס כספי משמעותי. 


לרשימת מתווכי נאות שירן 

נאות שירן מעסיקה בכל אזור, מתווך מקצועי מורשה מומחה בתחומו. מתווכי נאות שירן בעלי ותק של שנים ניסיון וקשרים רבים ומגוונים בתחום תיווך היוקרה בישראל. החברה מבטיחה שירות מקצועי אמין וחיסיון לכל לקוח. 
אזורי היוקרה שבהם משרדנו פועל: נכסים יוקרתיים למכירה בתל אביב, בתי אבן ביפו העתיקה ליד הים, בתים חדשים בנווה צדק, דירות מפוארות בצפון הישן של תל אביב, וילות ובתים למכירה בכפר שמריהו, בתים מול הים בארסוף, וילות מפוארות בסביון, מגרשים קרובים לים בהרצליה פיתוח, בתים חדשים בקיסריה, וילות ובתי יוקרה ברמת השרון, משקים ונחלות במושבים המרכז והשרון דוגמת, רשפון, בני ציון, בצרה, רמות השווים, שדה וורבורג, בית ינאי, בתים מיוחדים בגליל ובצפון הארץ, דירות יוקרה ופנטהאוזים מול הים בנתניה ועוד. 

    

חזרה לרשימת מאמרים